wait لطفا صبر کنید

تبليغات

27
تعداد بازدید (4563)
  • محرم در دفاع مقدس

  • بي‌شك فرهنگ عاشورا در ايجاد و تداوم انقلاب اسلامي تأثير فراوان داشته و به فرمايش حضرت امام خميني (ره) ما هر چه داريم از محرم و صفر است براي پي بردن به عمق تأثير فرهنگ عاشورا در دفاع مقدس بايد جلوه‌ها و يادگارهاي دفاع مقدس يعني وصيتنامه‌ها، نوشته‌ها و خاطرات شهدا همچنين تابلوهاي جبهه و جنگ، اسامي اماكن، مقرها، سنگرها، مناطق عملياتي و محورها، لشكرها گردان‌ها، گروهان‌ها و علي‌الخصوص عمليات‌ها و رمز عمليات‌ها و شعرها و شعارهاي جنگ را مطالعه و بررسي كرد.

    با بررسي اينگونه مصاديق و آثار به جا مانده از دفاع مقدس به اين نتيجه مي رسيم كه جبهه‌هاي دفاع مقدس همچون چشمه‌هايي بودند كه از قله‌هاي مرتفع كربلا سرچشمه مي‌گرفتند و گويي خوني كه در روز عاشورا بر خاك كربلا چكيد در رگ‌هاي نوجوانان و جوانان رزمنده جاري بود.

    پيشاني بندها و لباس نوشته‌ها حكايت از آرمان‌هاي رزمندگان بود كه زينت بخش پيشاني و لباس آن‌ها بود. عباراتي مانند يا اباعبدا...، يا حسين، زائر كربلا، يا حسين شهيد، مسافر كربلا، يا لثارات الحسين، لبيك يا اباعبدا...، يا زيارت يا شهادت، يا زينب (س)، فداي لب تشنه حسين، كربلا كربلا ما داريم مي‌آييم و ...

    در طول جاده‌ها و مسيرها عباراتي در تابلوها نوشته شده بود كه حاكي از مقصد و مقصود رزمندگان بود. عباراتي مانند هيهات منا‌الذله، يا ثارا...، تا زنده‌ايم رزمنده‌ايم، هل من ناصر ينصرني، الموت اولي من ركوب العار، اني سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم، گاهي تابلوها فاصله تا كربلا را نشان مي‌داد مثلاً تا كربلا راهي نمانده و ...

    در جبهه‌هاي نبرد از سنين مختلف حضور داشتند كه تداعي كننده، سنين مختلف ياران امام حسين بود. سيماي پيراني كه در جبهه مي‌جنگيدند حبيب‌ابن مظاهر را تداعي مي‌كرد، نوجوانان به حضرت قاسم تشبيه مي‌شدند. سرداران به حضرت ابوالفضل و جوانان به حضرت علي‌اكبر و مادران شهيد صبوري را از حضرت زينب مي‌آموختند حتي كودكاني كه در حملات هوايي به شهادت مي‌رسيدند به حضرت علي‌اصغر تشبيه مي‌شدند.
    زيستن و تنفس در فضايي همانند عاشورا، روضه‌خواني، زيارت عاشورا و تكرار هر روز اين يادها و زيارت‌ها تصوير كربلا را مقابل چشم و ذهن و احساس رزمندگان قرار مي‌داد.

    پيرمرداني كه در جبهه بودند احترام زيادي ميان رزمندگان داشتند. برخي از پيران براي رزمندگان نقش پدري داشتند. همه را براي نماز صبح بيدار مي‌كردند. و گاه متواضعانه لباس رزمندگان را مي‌شستند و برخي كارهاي فرهنگي مي‌كردند و با شركت خود در عمليات‌ها روحيه به رزمندگان مي‌دادند.

    صداي دلنشين مداحان اهل بيت مانند حاج صادق آهنگران بسيار شورانگيز و عامل فضاي حماسي همراه با معنويت فرهنگ عاشورايي بود و در عزم راسخ بسيجيان تأثير فراواني داشت. طوري كه اغلب نوحه هايي كه ايشان خوانده بود، رزمندگان دفاع مقدس از حفظ مي‌خواندند.

    در پايان نمونه‌اي از جملات حماسي امام كه انقلاب و دفاع مقدس را با فرهنگ عاشورا پيوند زده بيان مي‌كنيم.

    مردم ما ديگر به هيچ وجه حاضر نيستند تن به خواري و ذلت بدهند و مرگ سرخ را بر زندگي ننگين ترجيح مي‌دهند ما براي كشته شدن حاضريم و با خداي خود عهد نموده‌ايم كه دنباله رو امام خود سيدالشهدا باشيم

    تكليف ماها را حضرت سيدالشهدا معلوم كرده است در جنگ از قلت عدد نترسيد، از شهادت نترسيد، هر مقدار كه عظمت داشته باشد مقصود و ايده انسان به همان مقداري بايد تحمل زحمت بكند.

    نتيجه اينكه جملات گهربار حضرت امام خميني (ره) و فرهنگ حاكم بر 8 سال دفاع مقدس گوياي اين مطلب است كه پيام عاشورا عامل اصلي پيروزي در 8 سال دفاع مقدس بود. شجاعت، رزمندگان، ايثار و فداكاري آن‌ها آن هم بدون هيچ چشمداشت مادي و تحمل سختي‌هاي جنگ نابرابر ما با دشمن همگي مرهون فرهنگ عاشورايي بود و كربلاي جبهه‌ها پيوند عجيبي با كربلاي حسيني داشت و با پيروزي‌هاي مكرر چشم جهانيان را خيره نموده بود و اكنون كه جهان كفر به رهبري امريكا و رژيم صهيونيستي در برابر جهان اسلام به رهبري ايران قد علم كرد. تمسك به فرهنگ عاشورايي و نهراسيدن در مقابل دشمن و عدم ذلت در برابر دشمن عامل پيروزي خواهد بود.